Заклади професійної (професійно-технічної) освіти покликані розв’язувати комплексні завдання, які дозволять особистості адаптуватися до нових умов, та разом із профільними компетентностями, що характерні для цієї сфери діяльності, здобувати фундаментальну професійну підготовку для забезпечення конкурентоспроможності та гарантованого працевлаштування на ринку праці.
Мережа державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької області складає 32 заклади професійної освіти (у т.ч. один у стані реорганізації) та 3 навчальні центри при установах виконання покарань.
Підготовка здійснюється із 120 професії, 70% з яких інтегровані.
При обласній державній адміністрації діє Регіональна рада професійної (професійно-технічної) освіти.
У закладах професійної (професійно-технічної) освіти станом нині навчається понад 11 тисяч здобувачів освіти. 2020 року випущено понад 4555 кваліфікованих робітників та 102 «молодших спеціаліста». Працевлаштування здійснюється на підприємства, установи та організації, які є замовниками кадрів і складає 86% випускників.
У 2020/2021 навчальному році до закладів професійної (професійно-технічної) освіти вступили 4488 здобувачів професійної освіти: за регіональним замовленням 4136 осіб (87% від замовлення), за державним – 219 осіб (82% від замовлення), фахівців – 133 особи та 184 слухачі у навчальних центрах при установах виконання покарань (100%).
В області сформовано банк даних роботодавців та укладених угод між закладами професійної (професійно-технічної) освіти на підготовку робітничих кадрів (майже 2 тисячі угод).
Реалізується Регіональна Програма підготовки кваліфікованих робітників на 2016-2020 роки.
Фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється: з обласного бюджету, державного бюджету, освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам, додаткова дотація, кошти бюджету м. Вінниці.
Оновленню матеріально-технічної бази сприяє створення мережі навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти на базі ЗП(ПТ)О. В області функціонує 18 навчально-практичних центрів, в тому числі: будівельного профілю – 7; аграрного профілю – 4; сфери послуг – 1; промислових – 5; залізничного профілю – 1 НПЦ. У 2020 році згідно рішення робочої групи Департаменту освіти і науки облдержадміністрації відібрано 3 заклади професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької області на базі яких буде створено навчально-практичні центри: ДНЗ «Вище професійне училище №7 м.Вінниці», Вище художнє професійно-технічне училище №5 м.Вінниці, ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище».
Вінницька область ввійшла до 7 пілотних областей, які матимуть можливість побудувати сучасний Центр професійної досконалості – на базі Вищого професійного училища №41 м.Тульчина аграрного профілю, в межах проєкту Європейського Союзу і міжнародних фінансових установ та організацій «Програма EU4Skills: Кращі навички для сучасної України».
На базі Вищого художнього професійно-технічного училища №5 м.Вінниці між Фондом ім. Ебергарда Шьока (Баден-Баден, Німеччина), Департаментом освіти і науки облдержадміністрації та закладом професійної освіти здійснюється реалізація спільних німецько-українських модельних проєктів у сфері професійної освіти з модернізації та підвищення кваліфікаційного рівня.
Щорічно у травні проходять регіональні фестивалі технічної творчості учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти «Творча молодь Вінниччини», мета яких – популяризація творчих технічних ідей, пропаганда досягнень учнівських колективів закладів професійної (професійно-технічної) освіти області з науково-технічної, пошуково-конструкторської, дослідницької і винахідницької діяльності; здійснення профорієнтаційної роботи. У заході беруть участь державні професійні (професійно-технічні) заклади, заклади фахової передвищої освіти, учні шкіл міста Вінниці та області.
Заклади ПТО беруть участь у міжнародних освітянських виставках «Інноватика в сучасній освіті» та «Сучасні заклади освіти», де завойовано чимало золотих, срібних, бронзих медалей, присвоєно звання «Лідер сучасної освіти», «Флагман освіти».
У закладах П(ПТ)О працює 1648 педагогічних працівників, у тому числі 362 викладачі вищої категорії (56% від загальної кількості викладачів). Педагогічні звання «майстер І категорії» та «майстер ІІ категорії» мають174 особи – 25 % майстрів виробничого навчання.
Підвищенню якості підготовки робітничих кадрів та кращому працевлаштуванню випускників сприяє проходження учнями закладів професійної (професійно-технічної) освіти виробничої практики. Це є одним із джерел надходження до бюджету навчальних закладів, який може бути спрямованим на оновлення та розвиток матеріально-технічної бази. 2020 року у зв`язку з карантинними обмеженнями значно скоротилася дохідна частина ЗП(ПТ)О. Нині до «клубу мільйонерів» – із доходом понад 1 млн.грн. вже входить 13 закладів освіти:
Координацію методичної роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти здійснює Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Вінницькій області (директор Дорош В.С.), а виховної роботи – Вінницький державний центр естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів (директор Мазур Л.К.).
Головна мета діяльності Навчально-методичного центру – методичний супровід організації навчально-виховного процесу в закладах професійної (професійно-технічної освіти), сприяння підготовці конкурентоспроможних на ринку праці кваліфікованих робітників. Центр здійснює наукове та навчально-методичне забезпечення діяльності ЗП(ПТ)О і працює над вирішенням методичної проблеми «Впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес». Відроджено видавництво науково-методичного видання «Вісник професійно-технічної освіти Вінниччини».
Навчально-виховна робота Вінницького державного центру естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про позашкільну освіту», Конвенції про права дитини, Концепції художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Мережа гуртків Центру – понад 20 гуртків, клуби, творчі об'єднання за інтересами. Гуртки Центру працюють на базах закладів професійної (професійно-технічної) освіти на основі угод про співпрацю. У закладах профтехосвіти працює понад 700 гуртків, якими охоплено понад 9 тисяч учнів. Найвищим показником результативності роботи гуртків є присвоєння та підтвердження їм звання «Зразковий художній колектив».
Пріоритетні напрями роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти:
© ЛІКТ 2009-2025