Міністр освіти і науки України Дмитро Табачник 16 листопада зустрічався з представниками регіональних засобів масової інформації для обговорення найактуальніших освітянських проблем та шляхів їх вирішення.
Участь в прес-конференції взяли представники мас-медіа Вінницької, Київської, Полтавської, Кіровоградської та Черкаської областей. Зустріч відбувалася в форматі «круглого столу» - так, кожен журналіст мав можливість отримати відповідь на ті запитання, що стосуються його області. Насамперед цікавили питання матеріально-технічної бази, фінансування навчальних закладів, вивчення іноземної мови у школах, фінансування програми «Шкільний автобус», оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів.
Одним з найактуальніших для багатьох областей, в тому числі й для Вінницької, стало питання фінансової підтримки: «Де взяти гроші на додаткове фінансування впроваджуваних освітянських реформ в умовах сьогоднішньої економічної кризи?». На що Міністр порадив брати приклад з Черкаської області: «При багатьох обласних управліннях освіти створюються інформаційні центри, що дозволяє комп'ютеризувати шкільні бібліотеки, узагальнити досвід, відкрити доступ до сучасного контенту та безмежних ресурсів Інтернету.
У Золотоніській спеціалізованій школі №2 Черкаської області за сприяння Піклувальної ради школи створено локальну освітню мережу для вчителів, учнів і батьків. У школі навчається 330 учнів і лише 4 родини не мали вдома комп'ютера. Подарунком місцевої влади і батьківської громади школи для цих сімей 1 вересня стане можливість приєднатися до шкільної мережі.
Ще 10 років тому в тій же Золотоноші була впроваджена міська програма «Учительський комп'ютер», коли відсотки за придбання комп'ютерної техніки в кредит сплачувала міська рада. Сьогодні всі вчителі й вихователі дошкільних навчальних закладів міста мають домашній персональний комп'ютер і можливість відповідно долучитися до інформаційних ресурсів. Що тут скажеш - просто золота ноша. Молодці!».
Не секрет, що у дітей із сільської місцевості менше можливостей щодо вибору другої іноземної мови для вивчення. Поряд з сьогоднішньою «лінгвістичною революцією» це питання перестає бути другорядним. На це Дмитро Табачник відповів, що доступність якісної освіти для всіх школярів - одна з найактуальніших проблем сьогодення. Особливо гостро це питання стоїть на селі, де функціонують так звані малокомплектні школи, там у класі навчається два-три учні, а вчителі-сумісники викладають по кілька предметів, не маючи відповідної фахової освіти. Коли запроваджується друга іноземна мова, кількість годин не може зацікавити учителя, особливо тоді, коли треба доїжджати до іншого населеного пункту. За словами Міністра освіти одним із можливих шляхів вирішення цієї проблеми фахівці називають оптимізацію мережі навчальних закладів та формування освітніх округів. Шкільні освітні округи - це можливості для всебічного розвитку особистості, поглибленого вивчення окремих предметів, плацдарм для справжньої профільної освітньої мережі. Належне кадрове забезпечення в рамках одного освітнього округу сприяє вирішенню зазначеної проблеми.
У серпні 2013 року Дмитро Табачник відвідав Вінниччину (Тиврівський район) і мав можливість ознайомитися з її досвідом роботи щодо розвитку матеріально-технічної бази навчальних закладів: «Цього року на виконання доручення голови Обласної державної адміністрації Івана Мовчана було започатковано ґрунтовний аналіз та щоквартальне обговорення проблем і перспектив соціально-економічного розвитку кожного району, міста. Чільне місце при цьому посідали питання освітянської галузі, зокрема, пов'язані зі створенням сучасних санітарно-побутових умов, зміцненням матеріально-технічної бази.
Приємно, що до вирішення нагальних освітянських проблем долучились усі керівники виконавчої влади на місцях, представники соціально відповідального бізнесу, батьківська громада. Підсумком такої співпраці стали значні кошти, а це більше 220 млн. грн., які дозволили капітально відремонтувати майже 70 закладів, стовідсотково забезпечити загальноосвітні заклади внутрішніми вбиральнями, провести поточні ремонти в усіх закладах, поліпшити матеріально-технічну базу. Найбільший об'єм робіт виконано в Калинівському, Крижопільському, Іллінецькому, Тульчинському, Вінницькому районах та м. Вінниці».
Немирівщина у процесі формування оптимальної мережі загальноосвітніх навчальних закладів зіткнулася з проблемою надання згоди територіальних громад на реорганізацію шкіл. На запитання «Чи планується внесення змін до діючого Закону України «Про загальну середню освіту» в цій частині?» Дмитро Табачник відповів, що у загальноосвiтнiх навчальних закладах кiлькiсть учнiв повинна становити не менше п'яти осiб. При меншiй кiлькостi заняття проводяться за iндивiдуальною формою навчання. Така система не задовільняє якістю надання освітніх послуг.
Вважаю, що необхідно пропонувати батькам більш якісні освітні послуги в базовій школі, забезпечити підвіз, харчування та роботу ГПД, гуртків. Врешті, з батьками потрібно більше спілкуватися і намагатися знаходити розуміння. Що стосується змін до чинного законодавства, то відповідні пропозиції були внесені за результатами парламентських слухань до Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України.
За словами Дмитра Табачника, проблему охоплення дітей позашкільною освітою потрібно вирішувати в освітніх округах, які об'єднують навчальні заклади різних типів, у тому числі й позашкільні. А це означає, що до такого закладу приходять діти із усіх шкіл округу, або керівники гуртків проводять заняття на базі зазначених шкіл. Так, у Калинівському районі Вінницької області цьогоріч створено 10 гуртків на базі невеликих сільських шкіл. А це дає можливість учням у позаурочний час займатися улюбленою справою.
Перспективи фінансування освітньої галузі на 2014 рік, в тому числі й щодо розвитку матеріально-технічної бази навчальних закладів Міністр охарактеризував так: «В умовах фінансово-економічної кризи ставити питання про виділення значних коштів на освіту, на розвиток матеріально-технічної бази навчальних закладів ми не можемо. Але буде продовжено фінансування програми «Шкільний автобус», комп'ютеризації закладів.
В рамках реалізації Національного проекту «Відкритий світ» 2000 шкіл України отримають сучасне обладнання. Сподіваємось, що і на місцях усі зобов'язання влади перед освітянами будуть виконуватися.
Так, у Вінницькій області з 2006 року щорічно виплачуються грошові гранти облдержадміністрації та обласної Ради за інноваційні проекти. У поточному році 21 заклад отримав 445 тис.грн., які в основному використовуються на придбання сучасної комп'ютерної техніки та обладнання.
Розгляд та затвердження Державного бюджету України відбувається у Верховній Раді. Кабінет Міністрів має намір подати проект держбюджету на 2014 рік до Верховної Ради наприкінці листопада. Про це прем'єр-міністр України Микола Азаров повідомив в ефірі Першого національного телеканалу: «Ми намагаємося вийти на оптимальний бюджет 2014 року. Я думаю, що десь у другій половині листопада ця робота буде завершена, і до кінця листопада ми будемо готові представити бюджет у Верховну Раду». Видатки бюджету 2014 року, як і попередні бюджети, будуть спрямовані на підтримку та розвиток освітянської галузі».
Дмитро Табачник повідомив, що утримання позашкільної освіти за бюджетні кошти планується при формуванні обсягів на наступний фінансовий рік. На фінансування цих закладів спрямовуються кошти не тільки державного бюджету, а також надходження місцевих бюджетів. Окрім того, у квітні 2013 року Законом України було внесено зміни до статті 89 Бюджетного кодексу України щодо фінансування позашкільної освіти, який набирає чинності з січня 2015 року.
Щодо постачання «Шкільних автобусів» у 2014, то їх виготовлення і закупівля для організації перевезення учнів та педагогічних працівників у сільській місцевості здійснюється на тендерній основі в установленому порядку. За рахунок коштів державного бюджету в 2013 році Вінницька область отримала 46 шкільних автобусів на загальну суму 17 млн. 250 тис.грн., ще 3 автобуси закуплено за кошти місцевого бюджету на загальну суму 1 млн. 125 тис.грн.
© ЛІКТ 2009-2025