Атмосфера актуалізації та переосмислення стану сучасної освіти в Україні потребує нового педагогічного бачення і зміни парадигми за напрямком рівного доступу до якісної освіти та соціалізації дитини з особливими освітніми потребами, відновлення її фізичних, моральних і духовних сил. Нині реформування системи спеціальної освіти передбачає підготовку дітей з особливими освітніми потребами до інтеграції в загальноосвітній простір. Цим зумовлене значне оновлення змісту, організаційних форм і технологій навчання на основі сучасних інноваційних підходів, забезпечення психолого-педагогічного супроводу у навчальному процесі. Ці питання були обговорені під час обласного семінару завідувачів районних (міських) психолого-медико-педагогічних консультацій області, що проходив 10 квітня на базі Вінницької районної консультації.
Досвідом роботи поділилися працівники обласної та Вінницької районної ПМПК. Директор Вінницького обласного центру практичної психології і соціальної роботи Лідія Рибакова представила основні тенденції щодо забезпечення якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами в регіоні.
Учасники семінару ознайомилися з освітньою галуззю Вінницького району, яку представив начальник відділу освіти Вінницької РДА Сергій Гончарук.
Завідувач Вінницької обласної ПМПК Тетяна Каменщук акцентувала на змінах концептуальних засад в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій та актуальності проблеми щодо необхідності забезпечення єдності педагогічної, фізичної, медичної, психологічної, соціальної, професійної та трудової реабілітації дітей з порушеннями в психофізичному розвитку, які навчаються у загальноосвітніх закладах. Подальшого теоретичного та практичного розв'язання потребують проблеми розробки змісту та технологічного забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку і саморозвитку дитини; опанування педагогами досконалих діагностичних, корекційних методів. В зв'язку з цим актуальності набуває необхідність здійснення психолого-педагогічного та соціального супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах ЗНЗ, результатом якого має бути їх ефективне навчання, виховання та успішна соціалізація.
З необхідною документацією та новітніми формами роботи з даною категорією дітей, познайомила завідувач Вінницької районної ПМПК, Чезлова Я.Я. і повідомила, що головними складовими супроводу є визначення сподівань на майбутнє і життєвих планів учня, узагальнений результат проведеної комплексної оцінки, визначення довгострокових цілей, завдання з формування поведінки та визначення часу і стратегії проведення моніторингу навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами.
В рамках проведеного семінару було продемонстровано відеоряд з впровадження інклюзивної форми навчання у Бохоницькій СЗШ І-ІІІ ст. Вінницького району та продемонстровано Вінницьку районну Програму «Дитина з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі» на 2011-2015 роки. Реалізація якої забезпечила створення умов для розвитку та інтеграції учнів із особливими освітніми потребами в шкільний простір шляхом доступності до приміщень ЗНЗ, забезпечила навчальні заклади належними навчально-методичними матеріалами, необхідними засобами індивідуальної та колективної корекції, спеціальним шкільним приладдям, спеціальним обладнанням для динамічного та психологічного розвантаження.
Присутні на семінарі дійшли висновку, що ефективною умовою навчання учнів з особливостями психофізичного розвитку має бути ретельне і систематичне визначення відповідних освітніх цілей, шляхом адаптації й модифікації стандартного навчального плану, що забезпечує навчання таких дітей і дає можливість включити їх в роботу звичайного класу, за умови збереженого інтелектуального розвитку. Цьому мають сприяти працівники психолого-медико-педагогічних консультацій, педагоги, які залучені до навчання учня та батьки дітей із особливостями психофізичного розвитку. Вивчення нормативної і спеціальної літератури та практики з цього питання доводить необхідність створення координованої комплексної системи корекційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, розроблення її структури та змісту, визначення принципів функціонування в умовах загальноосвітніх шкіл.
© ЛІКТ 2009-2025